בטוח שיש לכם מושג מה זבה רכב היברידי, למי יותר ולמי פחות, אבל למען הסר ספק נפתח בהסבר קצר בנושא. רכבים בעלי הנעה היברידית כוללים שני מנועים – מנוע חשמלי ומנוע בנזין, זאת כמובן בניגוד לרכבי בנזין ורכבים חשמליים המצוידים רק באחד מהמנועים הללו. אגב, בטכנולוגיית הe-tech של רנו יש שני מנועים חשמליים ומנוע בנזין אחד. הרכב ההיברידי מתבסס על כל אחד מהמנועים בנפרד בביצוע נסיעות מסוגים שונים. במרבית הרכבים ההיברידיים, המנוע החשמלי הוא זה שנדלק ומדליק וטוען את המנוע החשמלי, שבתורו מבצע את רוב משימות הנסיעה, בעיקר בנסיעה עירונית עם עצירות רבות במהירות נמוכה. כשהדבר נדרש, בתנאי שטח קשים או במהירות גבוהה יותר, מנוע הבנזין "תופס פיקוד" – וכך הרכב בעצם משתמש בכל אחד ממנועיו בהתאם לצורך ולתנאי הנהיגה. בנוסף, ברכב היברידי אין צורך בטעינה באמצעות שקע חשמל. הסוללה נטענת באמצעות אנרגיית בלימה מתחדשת ברגע שמאטים או בולמים.
מטבע הדברים, מדובר ברכבים שמצמצמים באופן משמעותי הן את זיהום האוויר הנפלט ממנוע הבנזין, והן את צריכת הדלק היקרה. ברור, אם כן, מדוע הם מציעים סוג של עסקה חדשה לנהגים ובעלי רכבים – עם רכב חזק, איכותי, משוכלל, חסכוני ואקולוגי.
רכבים היברידיים נחשבים למשוכללים וחזקים, ובהתאם לכך ההשקעה בהם אינה מבוטלת. מצד שני, זו השקעה מוצדקת ומשתלמת אם היא תשרת אתכם לטווח ארוך. הרכב ההיברידי שבו אתם משקיעים צריך להיות שם בשבילכם, יעיל וחסכני, לאורך שנים רבות, בין אם מדובר במשפחתית היברידית, ברכב קרוסאובר היברידי המשמש גם לנסיעת שטח או בכל סוג אחר של היברידי. ועכשיו לתפקיד שלכם - על מנת שהרכב יוכל לשרת אתכם בצורה הטובה ביותר לאורך זמן, חשוב לדעת איך לתחזק אותו ולטפל בו בצורה המיטבית. לשם כך, כדאי להכיר את הדגשים הייחודיים לתחזוקה של רכבים אלה. אבל לפני כן נתחיל במה שידוע לכולנו ואינו משתנה בין רכבים היברידיים לרכבים אחרים.
אפשר לומר שברוב המשימות הקשורות לתחזוקת הרכב, רכבים היברידיים אינם מאוד שונים מרכבי בנזין ורכבים אחרים. גם בהם יש לבצע טיפול שגרתי, להקפיד תמיד על שמן מנוע ומילוי מים, לשמור על ניקיון הרכב, וכמובן לנהוג באחריות ולא "להתפרע" בכדי לא לגרום לנזקים למנוע.
בדומה לרכבים אחרים, שמירה על הצמיגים היא אחד המרכיבים החשובים בתחזוקת הרכב ההיברידי. מומלץ לבדוק ולמלא אוויר בגלגלים בהתאם להנחיות היצרן אחת לשבועיים-חודש לפחות, וכן לאחר כל נסיעת שטח או פעילות דומה שעלולה לגרום לאוויר להשתחרר. חשוב לציין שרכבים היברידיים הם לרוב כבדים למדי (בגלל שני המנועים), ולכן העומס שמופעל על הגלגלים גדול יותר והאוויר עשוי להשתחרר בקצב גבוה יותר מאשר ברכבים אחרים. לפיכך, בדיקת האוויר בצמיגים חייבת להיות נוהל שגרתי כשיש לכם רכב היברידי.
המרכיב היחידי שתחזוקתו שונה בין רכב היברידי לרכב בנזין הוא כמובן הסוללה, או המנוע החשמלי. תחזוקת סוללה טובה כוללת בעיקר הנחיות לנהיגה אחראית ששומרת עליה. נפרט מעט על כמה מהנקודות החשובות בהקשר זה:
אחד הגורמים המזיקים ביותר לסוללת הרכב ההיברידי הוא לחות. הלחות נוצרת בסוללה וברכב לא פעם בגלל חימום הרכב, במיוחד כשהוא סגור לחלוטין. לכן, ברכבים היברידיים מומלץ להשאיר פתח אוורור קטן באחד מחלונות הרכב, לפחות כאשר פועל חימום. אם הדבר לא אפשרי, כדאי להשתדל שלא להדליק את החימום בעוצמה גבוהה לאורך זמן רב.
ברגע שבו עוברים לרכב היברידי, זה עלול להרגיש כאילו נורת הדלק הופכת להמלצה בלבד, שכן המנוע החשמלי יכול "לסחוב" את הרכב לאורך זמן רב. אז זהו, שלא. אסור לתת לאשליה הזאת לגרום לנזק ברכב, שכן ברגע שבו מנוע הבנזין מרוקן והרכב עובר להתבסס באופן מלא על הסוללה, כל מעבר לתוואי נסיעה שמתבסס לרוב על מנוע הבנזין עשוי לגרום לנזק חסר תקנה לסוללה. לכן, חשוב שהרכב יהיה מתודלק תמיד – ובהתחשב בשכיחות הנמוכה של הצורך בתדלוק ברכבים אלה, לא מדובר במשימה קשה כל כך.
לסוללה ישנו פתח אוורור, וחשוב לוודא תמיד שהוא אכן פתוח וששום דבר לא חוסם אותו. חסימה של פתח האוורור עלולה להוביל להשבתה של הסוללה ולנזק משמעותי לרכב.
כפי שוודאי הבנתם, סוללת הרכב ההיברידי נדרשת לסביבה קרה ויבשה. לכן, למיזוג האוויר ברכב יש חשיבות יתרה, ואם קורית תקלה במערכת המיזוג, חיוני ביותר לתקן אותה בהקדם האפשרי. אם לא תעשו זאת מיד, לא רק אתם תסבלו מהחום – הוא פשוט עלול להשבית את הסוללה לחלוטין ולהזיק לרכב באופן משמעותי.
מלבד הדגשים הייחודיים לסוללה, חשוב לנו לציין עוד שני מרכיבי תחזוקה ייחודיים לרכבים היברידיים. ראשית, החלפת שמן ברכב היברידי אמנם נדרשת כמו ברכב בנזין, אך מתבצעת בשכיחות נמוכה בהרבה (בדומה לתדלוק), רק לאחר כ-10 אלף ק"מ של נסיעה ואפילו יותר. עוד דגש חשוב נוגע לטיפול ברכב, שצריך להתבצע אך ורק במוסכים מורשים שעובדים עם רכבים היברידיים. טיפול בידיים לא מקצועיות בתחום עלול להזיק לרכבכם.
תחזוקת הרכב אינה נושא שאפשר להיזכר בו רק אחרי כמה שנים של שימוש, כשהרכב כבר מתחיל לקרטע. תחזוקה היא דבר שצריך להקפיד עליו מהשנייה הראשונה, ועם הדגשים שצירפנו לכם כאן, תשכילו לעשות זאת בצורה המיטבית גם ברכבים היברידיים. מעקב אחר הכללים הפשוטים הללו יניב רכב שישמש אתכם היטב לאורך שנים רבות, יחסוך לכם הוצאות דלק, ויסייע בשמירה על הסביבה.
שמרו על הרכב ההיברידי שלכם, ותהיו סמוכים ובטוחים - הוא ישרת אתכם בצורה האיכותית והיציבה ביותר לאורך זמן רב.