אין הרבה נושאים שממוקמים במרכז התודעה בעולם המודרני יותר ממשבר האקלים. התחממות כדור הארץ, זיהום האוויר וכל מה שמוביל אליהם – כולם מצטברים יחד לכדי משבר שמדענים רבים חוששים שהוא עשוי לאיים על עצם קיומנו על הכדור. וכמו תמיד, כדי להתמודד עם האיום, המוח האנושי יוצר פתרונות שיאפשרו לו להמשיך לשמר את אורח חייו המודרני, ולזהם הרבה פחות.
התהליך התחיל כבר לפני עשרות שנים, כאשר כל מה שקשור למחזור פסולת מסוגים שונים הפך לשגרה אצל אזרחים רבים ולאחר מכן גם בקרב ממשלות וארגונים בין לאומיים. אחר כך הגיעו יוזמות של התפלת מים, ניקיון נחלים וחופים, אביזרים מצמצמי זיהום שהוטמעו בכל מכונית ומכשיר חשמלי, ומעבר לאנרגיות מתחדשות לייצור חשמל. כיום, הביטוי המרשים והבולט ביותר להתקדמות האנושית במאמציה לצמצם את זיהום האוויר הוא ככל הנראה רכבים חשמליים.
הרכב הפרטי שלנו הוא חלק מאיתנו, "בילד-אין" בחיי היום יום שלנו, ובאמת שכמעט ואי אפשר לקיים אורח חיים מודרני ואיכותי בלי רכב פרטי צמוד. המציאות הזאת מייצרת אתגר אקולוגי משמעותי, שכן רכבים פרטיים, הם אחד הגורמים התורמים לפליטת גזי חממה מזיקים לאוויר. הבעיה הזאת יצרה צורך ברכבים פרטיים פחות מזהמים, כשמערכות מצמצמות זיהום הוטמעו בכל רכב. עם השנים פותח גם רכב היברידי, המשלב בין מנוע בנזין למנוע חשמלי, ומצמצם משמעותית את צריכת הדלק. השלב הבא, שבעיצומו אנו נמצאים כיום, הוא רכב חשמלי – רכב שפועל אך ורק על מנוע חשמלי, ולא פולט גזים מזהמים כלל. רכבים חשמליים נטענים באמצעות סוללה חשמלית חזקה, ומספקים פתרון איכותי לכל מי שמעוניין להמשיך להיצמד לרכב הפרטי שלו – אבל בלי לזהם את הסביבה. שואלים מה הקשר בין רכב חשמלי לבין שמירה על הסביבה ואנרגיה ירוקה? מגיעה לכם תשובה.
מנוע חשמלי עובד במעגל סגור – כלומר, האנרגיה בה הוא משתמש הינה זו האצורה בו, ולא נדרש מקור אנרגיה חיצוני להנעת המנוע. במרבית הרכבים כפי שהיו מוכרים לנו עד לא מזמן, מקור האנרגיה החיצוני הזה היה בנזין או סולר – חומרים ששריפתם מייצרת אנרגיה, אבל גם פולטת לאוויר עשן, שמורכב ברובו מפחמן דו חמצני. אותו פחמן דו חמצני הוא החומר המרכזי המוביל לאפקט החממה ולהתחממות כדור הארץ. אם עשיתם אחד ועוד אחד, אתם כבר מבינים מה התוצאה: רכבים חשמליים מצמצמים את התחממות כדור הארץ באופן משמעותי.
הביקורת המרכזית על רכבים חשמליים מבחינה אקולוגית היא שגם אם הם אינם פולטים גזים מזהמים בעצמם, תכלס - הם צריכים להיטען חשמלית. מרבית החשמל המיוצר בעולם המערבי הוא עדיין חשמל שמיוצר דרך שריפה של אנרגיה מתכלה כמו פחם או גז טבעי. לכן, טעינת הסוללה היא לכאורה מזהמת לא פחות משריפת הדלק במכונית. מה שצריך לזכור הוא, שבפועל העולם משתנה והחשמל הביתי שלנו הופך בהדרגה ליותר ויותר "ירוק". המעבר מפחם לגז טבעי היה רק שלב ראשון (שצמצם זיהום באופן משמעותי בפני עצמו). השלבים הבאים הם מעבר לאנרגיות מתחדשות כמו אנרגיה סולרית, אנרגיית רוח ועוד. הטכנולוגיות הללו קיימות כבר הרבה שנים, אך עד לא מזמן לא נחשבו יעילות דיין לייצור חשמל בכמות המונית. כיום, המצב הזה משתנה, וישנן יותר ויותר תחנות כוח מתחדשות – שיהפכו גם את טעינת הרכב לתהליך שאינו מזהם כלל.
הרכב החשמלי הוא לא רק רכב שמאפשר לנו להתנייד מנקודה אחת לאחרת. במידה מסוימת הוא גם סמל או הצהרה. אדם שעובר לרכב חשמלי משדר לסביבה שלו שהוא עושה את המאמץ ותורם את חלקו לשמירה על כדור הארץ, ועם כל רכב כזה שעולה על הכביש המודעות לאנרגיה ירוקה ונקייה גדלה. במאבק לשמירה על כדור הארץ ועל איכות הסביבה, מודעות היא ככל הנראה הדבר שהכי קשה ליצור ולשמר – הרבה יותר מכל טכנולוגיה. ככל שיהיו יותר רכבים חשמליים על הכביש, וככל שהם יהיו איכותיים יותר, יעילים ונגישים יותר – כך המודעות בציבור הרחב לאנרגיה ירוקה ומתחדשת תעלה. זה לא תהליך קצר – אבל בהחלט תהליך הכרחי.
לרכבים חשמליים יש עוד שלל יתרונות, שאינם קשורים רק להיותם "ירוקים" ולא מזהמים. מדובר ברכבים משוכללים, שהולכים והופכים ליעילים יותר ולבעלי טווח נסיעה מקסימלי ארוך יותר עם כל שנה שעוברת. בהתאם, אנחנו פוגשים כיום בעוד ועוד עמדות טעינה מסוגים שונים בבתים שלנו, במקומות העבודה ואפילו בתחנות דלק. בהחלט ניתן כבר לומר שמה שתויג בתחילה כ"רכב העתיד" הופך בתהליך מהיר ל"רכב ההווה".
אם אתם שוקלים לעשות את המעבר הזה בעצמכם, שווה לכם לבדוק את הדגמים החשמליים המשוכללים, המתקדמים והירוקים ביותר בשוק, מבית רנו.