יתכן שנחשפתם כבר לרעיון של שיפורים לרכב, שפופולרי מאוד בסרטי מכוניות כמו סדרת "מהיר ועצבני". הבסיס הוא יחסית פשוט – לקחת את הרכב כפי שהוא מגיע מהיצרן, ולשנות מרכיבים מסוימים בו או להוסיף מרכיבים אחרים, שמשפרים לכאורה את ביצועיו באופן משמעותי. התהליך הזה קורה בדרך כלל בסדנאות מיוחדות, בהן מכונאים מבצעים את התהליך בצורה מקצועית, ומעניקים לבעל הרכב את הביצועים הגבוהים שעליו הוא חלם. השיפורים הללו יכולים להיות במנוע, בניצול הדלק, במחוונים והשעונים השונים, או אפילו רק ברמה הוויזואלית והאסתטית.
ברמה הטכנית, אין רכב שלא ניתן לבצע בו שיפורים כלשהם. אמנם נהוג יותר לחשוב על רכב ספורט משוכלל וחדיש, שבו מבצעים שיפורים בשביל לקחת את יכולותיו לקצה. עם זאת, ניתן לבצע שיפורים ברכבי ספורט בדיוק כפי שניתן לבצע אותם ברכבי קרוסאובר או ברכבי מיני. רכב קרוסאובר כולל מנוע, מחווני דלק, שעונים ומרכיבים אסתטיים בדיוק כמו רכבי ספורט – ולכן גם ניתן לבצע בו את השיפורים הללו אם זה מה שרוצים לעשות. השאלה שיש לשאול אינה באילו רכבים ניתן לבצע שיפורים, אלא האם בכלל צריך ומותר לעשות זאת.
התשובה לשאלה הזאת עלולה להיות קצת מאכזבת עבור מי שמעוניין לשדרג את יכולות הרכב שלו. שדרוגי רכב שמשנים את ההרכב המכאני שלו בכל צורה אסורים לפי החוק בישראל, אלא באישור ישיר של משרד התחבורה. אם אתם רוצים להכניס שיפור כלשהו ברכב שלכם, עליכם לעשות זאת דרך מוסך מורשה שמבצע שיפורים כאלו באופן מאושר ובתיאום מול משרד התחבורה. כמות המוסכים שעונים על הדרישות האלה מצומצמת מאוד. שינויים אסתטיים שונים מותרים לפי החוק בישראל משום שהם לא משנים את ההרכב המכאני של הרכב.
שיפורים לא מאושרים ולא חוקיים לרכב נחשבים למסוכנים מכמה סיבות:
כאמור, שיפורים שמשנים את ההרכב המכאני של הרכב, אסורים לחלוטין במדינת ישראל. זאת אלא אם התקבל עבורם אישור מפורש ממשרד התחבורה, והדבר מגולם בצורה מפורשת בפוליסת הביטוח ובאחריות על הרכב. האמור תופס גם לגבי שיפורים "מינוריים" כמו הגבהה של הגלגלים ברכבי שטח – גם הפעולה היחסית פופולרית הזו אסורה למעשה. מה שכן מותר לעשות אלו שינויים אסתטיים כמו התקנה של "חצאיות", מגיני רוח או מרכיבים דומים. בנוסף, מותר לשנות צמיגי רכב לצמיגים שמידתם מאושרת על ידי היצרן, וגם כאן יש לקבל אישור מפורש ממשרד התחבורה (שמתקבל לרוב במקרים אלה). עוד דבר שמותר להחליף ולשפר הוא את בולמי הזעזועים של הרכב, במידה ומדובר בבולמים במידות זהות לאלה המקוריות.
אם החלטתם שאתם רוצים לשפר את הרכב שלכם ולהתקין בו מרכיבים שלא היו בו לפני כן, אל תשאירו מקום לטעויות. מעבר להשלכות החוקיות והכלכליות של ביצוע שיפורים לא חוקיים ולא מוסדרים, חשוב בראש ובראשונה לדאוג לבטיחות שלכם ושל הנוסעים איתכם ברכב. שיפור שמותקן בצורה לא מוסדרת ולא בטיחותית, יכול להוות סכנת חיים של ממש עבור הנוהגים ברכב. זאת בעוד שיפור שמותקן בצורה אחראית ומוסדרת, בהחלט יכול לשדרג לכם את חוויית הנסיעה באופן משמעותי, בלי לפגוע בבטיחות.