כמדובר על טיפול לרכב, לרוב אנחנו חושבים על פרוצדורה שאותה אנחנו חייבים לבצע אחת לכמה חודשים או שנים - הרכב שלנו עובר כמות מסוימת של קילומטרים אותה הוא נוסע, ואנחנו מחויבים לקחת אותו לטיפול על פי חוק. זוהי, כמובן, הסתכלות פשטנית מאוד על כל תחום הטיפולים לרכב. למעשה, מדובר בתחום בעל חשיבות עצומה בעולם הרכב המודרני. שגרת טיפולים נכונה וקבועה ברכב שלכם, בין אם מדובר ברכב משפחתי סטנדרטי ובין אם ברכב קרוסאובר או רכב ספורט - תשמור על איכות השימוש בו לאורך זמן.
הטיפול שומר על התקינות המכאנית של הרכב ומונע היווצרות והתפתחות של תקלות, מבטיח שהנסיעה שלכם ברכב תישאר כמה שיותר חלקה לאורך זמן, ומצמצם באופן משמעותי את הסיכוי לתקלות בטיחות שונות.
שגרת טיפולים איכותית, שיכולה להתקיים אפילו מדי יום, שומרת גם על ערך הרכב – כך שגם אם וכאשר תרצו להעביר אותו הלאה תוכלו לעשות זאת בצורה משתלמת. לאור כל הסיבות האלה, ברור מדוע חשוב ביותר לטפל ברכב – ועכשיו השאלה היא רק איך לעשות זאת נכון.
ניתן לחלק את תחום הטיפולים לרכב לשלושה חלקים: הטיפולים ההכרחיים והשגרתיים, הטיפולים הייחודיים למערכות ספציפיות ברכב, והטיפולים העצמאיים שאנחנו מקפידים עליהם.
בכל רכב שנמכר כיום (ולמעשה מאז שנת 2000), ישנן הנחיות יצרן באשר לכמות הקילומטרים שהרכב נוסע עד שהוא זקוק לטיפול. ברוב המוחלט של המקרים, ברכב חדש טיפול תקופתי רגיל יידרש כל 15,000 ק"מ אותם הרכב נוסע, ואילו טיפול גדול יידרש אחרי 120,000 ק"מ.
הטיפול התקופתי הרגיל, המכונה גם "טיפול 10,000", כולל פעולות כמו החלפת שמן המנוע, בדיקת כמות ויעילות נוזל הבלמים, בדיקה ובמידת הצורך החלפה של מסנן הדלק, בדיקה/ ניקוי/החלפה של מסנן האוויר, והחלפה של מסנן השמן. אלה הם העוגנים הבסיסיים של טיפול סטנדרטי. כמובן שאם מתגלה בעיה ספציפית במהלך הטיפול, יש צורך לתקן אותה ולתת לה מענה.
בטיפול גדול ומשמעותי יותר (טיפול 120 אלף), יבוצעו פעולות נוספות כמו בדיקת כוללת של הבלמים, בדיקת המצבר והמצתים, בדיקת האורות, בדיקה מקיפה של צמיגי הרכב, ובמידת הצורך (אם יש ברכב) גם בדיקה של רצועות הטיימינג והחלפה שלהן.
אלו הם טיפולים אליהם אנו נדרשים כאשר ישנה בעיה ספציפית באחת ממערכות הרכב: טיפול לתיבת ההילוכים ("טיפול גיר"), טיפול ברצועת התזמון או טיפול בבלמים.
טיפולים אלה נדרשים כאשר חלק מסוים ברכב עובד בצורה פחות חלקה, ואנחנו רוצים לתקן ולמקסם את איכות השימוש בו. מלבד זאת, נהוג לבצע טיפולים מקיפים ברכב גם אחרי רכישה של רכב מיד שנייה, או לפני מכירה של רכב.
מלבד הטיפולים אותם חייבים לבצע במוסך, ישנם לא מעט "טיפולים" שחשוב להשקיע בהם, ושניתן לבצע באופן עצמאי וכמעט יום-יומי. דוגמה טובה לכך תהיה ניקיון – לא קניתם רכב ספורט במאות אלפי שקלים בשביל ללכלך אותו עם ניירות, ניילונים ופחיות על הרצפה – הקפידו לנקות את הרכב והשאירו את השימוש בו איכותי. חשוב לזכור שרכב שאינו נקי יהיה מועד יותר גם לתקלות, מהטעם הפשוט שהזנחה אחת מביאה איתה הזנחה אחרת.
מלבד זאת, חשוב לבצע בדיקות בסיסיות באופן שגרתי ברכב וטיפולים בסיסיים בעת הצורך, כשדוגמה טובה לכך היא בדיקת אוויר בצמיגים. כדאי לבדוק את האוויר ולמלא במידת הצורך פעם בשבוע-שבועיים לפחות. אם יש לכם רכב שטח או קרוסאובר כדאי לבצע ריקון ומילוי של האוויר בצמיגים לפי הצורך בכל פעם שיורדים לשטח וחוזרים ממנו.
בדיקות שמן ומים, כמו גם ניקוי ומילוי של נוזל השמשות, הן דוגמאות נוספות לפעולות שניתן לבצע באופן שגרתי ועצמאי בשביל לטפל ברכב בצורה הולמת.
לא רק טיפולים שגרתיים שומרים על איכות השימוש ברכב ועל הערך שלו. ניתן גם לשלב שיפורים חיצוניים שמעלים את הערך הזה אקטיבית. שיפורים חיצוניים הם תחום שהולך וצובר תאוצה בעולם הרכב הישראלי, כשהמהות שלהם היא אסתטית באופן כמעט מלא (עם יוצא אחד מן הכלל).
ברכבים רבים, ובמיוחד ברכבים יוקרתיים כמו רכבי ספורט ורכבי מנהלים, ניתן לראות שיפורים כמו מגינים, הדבקות, ג'אנטים ייחודיים ועוד. מגיני רוח הם אופציה שכדאי מאוד להכיר בהקשר זה, משום שהם משדרגים את הרכב לא רק בנראות אלא גם באווירודינמיות – מה שממקסם את יכולת ההאצה של הרכב בכביש הפתוח. "מדרגות" לרכב (או כפי שמכנים אותן – מדרכות צד) הן עוד אופציה לשיפור חיצוני שמשדרג את איכות השימוש, בעיקר ברכבי שטח בהם הן מסייעות בכניסה וביציאה.
שגרת טיפולים איכותית ונכונה ברכב שומרת עליו לאורך זמן, לא רק מבחינה אסתטית וכלכלית אלא גם ובעיקר מבחינת השימוש והבטיחות בו. רכב שמקפידים לטפל בו הוא רכב עמיד ששומר על איכות נהיגה יציבה לאורך זמן, עם בטיחות מקסימלית עבור כל הנוסעים בו, ונוחות אידיאלית ליושב מאחורי ההגה. טפלו ברכב שלכם היטב, כי מגיע לכם ליהנות ממנו בצורה תואמת לרמה שהשקעתם בו.