יכול להיות שלרכב שלכם יש את מערכות הבלימה הטובות בעולם, אך הקשר הפיזי בין הרכב לכביש היה ונותר הצמיג. צמיג בלוי, או צמיג שאינו מנופח בהתאם להוראות היצרן יפגום במרחק הבלימה שלכם. החלפת צמיגים ובדיקת לחץ האוויר בצמיג חשובים כל השנה, אך בחורף הם חשובים במיוחד: מכונית משפחתית ממוצעת הנוסעת במהירות של 50 קמ"ש בכביש רטוב תיעצר 6 מטרים לאחר הנקודה בה היתה עוצרת בכביש יבש. נסעתם 100 קמ"ש? זה כבר 30 מטר. הקפידו לבדוק צמיגים לפני החורף, כי כל מטר קובע.
טיפ! באיזה מקרים מומלץ להחליף צמיגים?
כאשר חריצי הצמיג שחוקים, כאשר ניכרים עליו סימני יובש וקילוף, וגם כאשר נסעתם עם אותו צמיג מעל 60,000 ק"מ, או שחלפו יותר משלוש שנים ממועד ייצורו.
המגבים לא מסתפקים בפינוי טיפות הגשם שמרטיבות את השמשה, הם גם משאירים את השמשות נקיות מלכלוכים נוספים, כאלה שלא מתנקזים בקלות. אנחנו מדברים בעיקר על השפרצות בוץ מרכבים שנוסעים אתכם על הכביש. הבוץ עלול להסתיר מכם את הרכב שבלם בפתאומיות לפניכם, או את רוכב האופנוע שנמצא מצדכם. הלכלוכים שעל השמשה אף יוצרים סנוורים מאורות הרכבים והדרך בשעות החשיכה. את מגבי הרכב יש להחליף לכל הפחות אחת לשנתיים, ובכל מקרה בו הם משאירים אחרי הניגוב פס רטיבות או לכלוך על החלון.
במזג אוויר קודר, בלילה או ביום, הפנסים מסייעים לנו לראות החוצה היטב. נוסף על כך, הם דואגים ששאר משתמשי הדרך ייראו אותנו ממרחק בטוח ומספיק כדי לקבל החלטות שיפחיתו סכנות. היות שכך, צריך לבדוק כמה רכיבים במערכת התאורה.
ראשית, יש לוודא שאף נורה אינה שרופה, החל מתאורת הדרך המרכזית ואורות הבלימה, דרך תאורות הערפל והאורות הגבוהים ועד לנורות הרבות הנוספות הפזורות בתוך ומחוץ למכונית.
שנית, חשוב לוודא שיחידות התאורה אינן מלוכלכות, דבר שפוגע ביכולת לראות היטב החוצה ויותר מכך, מסנוור את הנהגים האחרים באופן מסוכן. מסיבה זו חשוב גם לוודא שיחידות התאורה מכוונות היטב; אם נורה זו או אחרת נפגעה ממכה, יש לוודא שהיא מכוילת באופן שיאיר היטב ולא יסנוור, ואם אנחנו נוסעים עם מטען או עם כמה נוסעים, חשוב להשתמש בכפתור המיוחד שמכוון מחדש את האלומה כך שלא תסנוור.
את סעיף אמצעי השליטה מומלץ למסור לידיו של מוסך מורשה, שיוכל להשתמש בכלים ובניסיון שלו כדי לוודא את התקינות של מערכות השליטה. עם זאת, גם לנו הנהגים יש אחריות: האם אנחנו חשים ברעידות ורעשים לא מוכרים מהרכב? האם דוושת הבלם אינה מגיבה כתמול שלשום? הם ההגה רועד במהירות גבוהה? אם נחדד מעט את החושים שלנו, נוכל לאתר בזמן סכנות שעלולות לפגוע בנו בדיוק ברגע המצוקה, שבו נדרשות כל המערכות לעמוד הכן.
מערכות השליטה שכדאי לבדוק כוללות את הבלמים, מערכת ההיגוי, המתלים וכיוון הגלגלים. רכיבי השלדה כמו בולמי הזעזועים, הקפיצים והזרועות השונות שמחזיקות את הגלגלים, מועדים כולם לפגיעות ואם הם נפגעו, ייפגע גם האיזון של המרכב בתנועה. בדיקת חורף חייבת לכלול ביקורת של מערך המתלים ובמקרה הצורך, חשוב לוודא שגם ה"פרונט" עובר כיוון והגלגלים עוברים איזון.
מצד אחד לא מומלץ לשאת במכונית שום פריט מיותר: אלו תופסים מקום ומכבידים על המרכב ועל צריכת הדלק. ובכל זאת נמליץ על כמה פריטים שיכולים לשפר מאוד את איכות החיים בחורף וכדאי שיהיו במכונית.
סוללת התנעה ניידת
להיתקע בכביש זה אף פעם לא נעים, אבל אם גם יורד גשם בחוץ, אז בכלל. בדיוק כפי שיש כמעט לכל אחד מאיתנו סוללה ניידת להטענת הסמארטפון, ניתן לרכוש סוללה ניידת שמסוגלת גם להתניע מכונית בעת הצורך. כיום סוללות אלה אינן יקרות במיוחד וגם אינן כבדות.אמצעי לניקוי האדים מהשמשות
הרשת מלאה ברעיונות כיצד לפזר ואף למנוע את עיבוי האדים על השמשות בחורף. ואכן, כדאי להחזיק אמצעים כאלו ואחרים למניעת העיבוי. בין האפשרויות: ספוג צפוף במיוחד לניקוי מיידי של האדים וגם מיכל התזה מלא בחומץ ומים המונע את ההתעבות.תאורת חירום ואזהרה
משולש אזהרה, אפוד זוהר, אורות החירום ברכב – כל אלה נועדו לסמן אותנו על הכביש. בחורף, כאשר הראות לקויה, הדבר חשוב שבעתיים. ניתן לרכוש תאורת חירום ניידת לרכב, שיכולה גם לספק לנו תאורה שתאפשר הצצה למנוע, וגם לשמש כנורת אזהרה מהבהבת ליד המשולש.מכירים את עמדות ביקורת תקינות הרכבים לחורף שמקימים מעת לעת אנשי משרד התחבורה והמשטרה? יש מדבקה שיכולה לחסוך לכם את זה – מדבקת תקינות של משרד התחבורה שאפשר לקבל בחינם. כל מה שאתם צריכים לעשות זה לעבור במוסך מורשה משרד התחבורה ולבקש מהם לבצע בדיקת חורף למערכות הרכב המרכזיות. הרכב תקין ומוכן לחורף? לא תשלמו כלום. אם נדרש תיקון, אז מזל שבדקנו וייתכן שמנענו תאונה והצלנו חיים, שלנו ושל אחרים.
ביצעתם בדיקה? דרשו לקבל מהמוסך מדבקה שמעידה על בדיקת תקינות לחורף. כך תחסכו זמן. וחיים.